Wednesday, December 31, 2014

Epilog 2014

Sakit kepala ft menggigihkan diri bersiap demi subjek Bahan & Binaan. Lapan suku sepatutnya kelas start. Lapan suku juga la saya baru nak bersiap. Tepat pukul sembilan baru keluar rumah. Nampak tak berapa lama saya bersiap tu. Taknak lama lagi pulak an an an.


Watlek watpis melenggang. Sekali buka whatsapp - lupa nak bagitau. pensyarah pergi umrah. jadi kita tak ada kelas pagi ni. next class pukul 10.30 ye teman-teman.


Oh, kebahagiaan dan kelegaan itu!


Lepas breakfast yang mana saya lupa saya makan apa pagi tadi; terus beli buku & pen. Keluar dari kedai, nampak tiga anak kecil dalam Hilux. Enjin pasang. Tak ada ibu mahupun bapak.

Dua orang duduk depan. Lelaki dan perempuan.
Sorang duduk belakang. Perempuan. Mungkin paling sulung. Umur dalam lingkungan 9-10 tahun.


Budak perempuan depan sekali senyum pandang kami. Sambil sengih, kecilkan mata dan dan dannnn tunjuk peace! Ya tuhanku comelnya dak ni eeiii. Tak berani nak dekat. Kang orang cakap kita buat cubaan menculik. Aku tak habis bayor hutang dunia akhirat lagi ni, sesabor dulu la kalau nak fitnah pun~


Kami ni balas la balik senyum kejadah buat peace. Agaknya kalau orang lain tengok, nampak macam gadis-gadis terencat pulak senyum kat kereta. Agaknyalah.


Lepas tiga-empat minit berbalas senyum, si kakak sulung yang duduk kat belakang tu bukak tingkap.


Budak perempuan duduk depan terus menjerit. Kakakkkkk!


Alamak comelnya. Serentak kawan-kawan menyahut. Saya mampu pandang je.


"Tak.. kakak biru tu. Nak cakap dengan kakak biru tu. Hehehehhe"


"Aaaa. Akak ke? Iye, kenapa?"
Saya yang selebet selekeh serabai comot ni dipanggil juga kenapa. Kakak-kakak lain ni punyalah cantik kateko!


"Kakakkkkk!"


"Iyeeeeeee"


"Kakak comel laaaaaaa. Cuba kakak buat peace!"


Saya imitate balik sebijik sebijik apa dia buat. Gaya dah macam saya ni budak kecik ikut dia buat apa.


Si kakak sulung pulak menyampuk dari belakang - "nama kakak apeeeeee"


"Kak wani"


Adik lelakinya yang mungkin dalam umur setahun dua, sengih. Tengah hisap botol susu pun, dia lepaskan botol tu. Senyum pandang saya. Makkkk, nak cair lagi sekali boleh? Apahal comel sangat bebudak ni. APASAL DOHHHH !


"Eh adik duduk dalam kereta, ayah mana?"
"Tuuuu, dalam kedai"
"Aaaa? Ooooo ok ok. Dah dah. Tutup tingkap tau. Kak wani nak masuk kolej dah. Ada kelas. Nak study. TUTUP TINGKAP TAU. BAHAYA NI"

Adik lelaki tu geleng kepala pulak dah cakap no no no. "Apa pulak no. Yes la. Eh? Muahhh ciked!"

Kasi flying kiss bertimpa-timpa.


"BYE KAKAK STUDI! BYEEE!"



Hilang, hilang terus sakit kepala.
Hilang sakit hati, makan hati, kecil hati semua dari awal awal menapak ke tahun ni.
Mana sedih mana kecewa.. tak tahu ke mana.


dan mungkin ni la penutup 2014 yang membahagiakan bagi saya. biar nampak hekleh ni jekeeeee. tapi kita tahu kan macam mana rasanya bila bebudak sudi pandang, cakap dan senyum kat kita. kan? KAN?


1 comment:

Ain Zulaikha said...

kat sini pun ada 4 orang budak duk suka tegur orang. kita ni mula2 mcm sombong2 jek. tp bila kena tegur rasa best pulak.. " akakkk akak nak p manaaa? " okey otomatik senyum lebar