Tuesday, June 10, 2014

Gulai ayam

Yo waddup everibadehhhhh! Agagaga. Berpeluh menaip ni ha. Makin terasa bahang. Takyah pergi gym pun dah berpeluh ha.


*lap titisan peluh yang tidak menyelerakan*


Malam ni kita dinner makan gulai ayam. Ok, kalau ikut Kelantan, tak silap saya, kari ayam diorang dipanggil gulai ayam. Yang saya masak ni gulai betul betul gulai warna kuning tu. Apa yang buat saya tiba tiba nak memasak ni? Sebab saya nampak ayam.

Tapi jangan risau. Kalau nampak kucing, tak adanya saya nak gulaikan dia. Dah dah. Jom kita belek resepi. Ni saya follow dari AMIE'S LITTLE KITCHEN. Sebab tak perlu guna bawang.


Saya edit sikit resepi Puan Amie. Hehe.



BAHAN-BAHAN:

  • Sekilo ayam 
  • 4 cawan santan
  • Air secukupnya
  • 2 batang serai
  • Kentang dibelah empat atau enam atau lapan atau suka hati lah
  • Kunyit hidup (tumbuk)
  • 13-15 batang cili padi (tumbuk)
  • 2 asam keping
  • Garam

------

Saya memasak main campak-campak aje. Maaf le, masih amateur. Tak reti bagi sukatan tepat. Jadi sila memasak ikut suka hati lidah anda.


Ayam tu dah basuh bersih bersih kan?

CARA-CARA SAYA:

1. Masukkan ayam, kunyit, cili padi, air dan kentang. Belum masukkan santan lagi sebab nak empukkan kentang dulu. Ok? Ok.

2. Agak-agak dah empuk, tuang pati santan. Saya panggil santan pekat.

3. Buh asam keping dalam bakal-gulai-ayam anda.

4. Kacau, kacau, kacau.

5. Tambah garam.

6. Rasa gulai anda. Kalau cukup rasa, tutup api. Tapi kacau lagi seminit dua.

Jangan tinggalkan gulai masa api masih dipasang. Kena terus kacau. Kalau tak, nanti jadi naik lemak, naik kepala, naik santan. Memang naiklah.

Siap. Lepas tu? Lepas tu saya bukak laptop, tulis resepi ni sebab malas makan lagi. Tapi dah merasa sikit la gulai tu. Umphhh sangat.

Ok jom makan. Saya dah lapar.

No comments: