Tuesday, May 20, 2014

Ujian JPJ

Nak borak pasal test JPJ haritu. Yeppp, memang gagal. Kalau dah drive camtu pon lulus lagi, memang very the suspicious la kan. Tak main la ambil special test atau rasuah rasuah ni. Hidup nak berkat sokmo, ye tak?

Ok. Masa hari failed tu, saya antara calon terakhir yang balik lewat. Pusat Memandu Elit tu pun dah tutup. Tak lama lepas tu datang sorang calon lelaki, duduk berhadapan dengan saya. Dia tanya macam mana keputusan saya.


"Kalau ko tengok muka aku sekarang, agak agak lulus ke tak?" --- saya tanya sambil buat muka ala ala bahagia.


____________________________

Hari ulangan ujian jalan raya. Saya calon pertama. Gila tak mamai masa tu. Pepagi lagi. Tapi not bad la. Pagi pagi ni mood macam ok je. Cuaca pun sedang elok. Masa dari luar Encik JPJ tu panggil, CALON ULANGAN NOMBOR SATU! Saya pun gerak ke kereta. Viva. Bukan myvi ok. Siapa tah haritu dengan muka confident cakap dia bawak myvi. Ceyttt.


Dari luar kereta, muka Encik JPJ tersebut garang. Heh heh heh. Tapi saya buat dek je. Namun begitu, bila dia dah masuk kereta, saya mula nak cuak. Terkejut sebenarnya. Maka Encik JPJ tersebut pun suruh inhale exhale berzikir selawat semua. Sporting la dia ni. Masa ni rasa cam eh boleh bawak borak aa kot Encik JPJ ni.


Separuh jalan, masing masing senyap. Tapi tak awkward. Saya pun sibuk dengan dunia sendiri. Lepas tu dia tanya dengan nada friendly seperti bapak bapak.

"Dah habis sekolah ye.

Sambung belajar mana

Oo dekat je.

Kenapa tak nak jauh2?

Dah ada buah hati ke?"


Mula dari situ la kami jadi mesra sikit ewah macam bapak aku pulak en. Yang bestnya, bila saya tersilap sikit, pak cik jpj (terus upgade jadi pak cik, takda encik2 dah) ajar bila nak guna gear itu gear ini.


Tiba-tiba, pakcik jpj bawak keluar samsung note beliau. Note berapa saya tak pasti. Semua lebih kurang je. Ingatkan pak cik tu bawak keluar phone sebab nak main game dek kebosanan dengan kesivikan saya di atas jalanraya. Rupa-rupanya...


KLIK! KLIK!

Cis, bunyi effect ambil gambar tak menjadi. Senang cerita dia ambil gambar la. Terkejut saya. dia buat apa?


"Saya bagi gambar awak kat anak saya"

"Aaaaapa dia pak cik?"

"Nah ni tengok gambar anak saya"

Pak cik ni saja tau. Nasib tak lulus jpj kat hospital. Distracted kejap dari fokus sebab dia suruh tengok gambar anak dia. Wahahahahah.


Keputusannya? Lulus. Markah?


18/20

Apa yang ditanda pangkah?


 Membetulkan cermin pandang belakang dan tepi.
Sebenarnya dah adjust pun tapi pak cik jpj tak perasan kot. Korang lain kali paksa encik dan puan jpj untuk tengok betul betul korang adjust cermin.

 Menggunakan gear sesuai dengan kelajuan

Ha ini memang tak disangkal lagi. Pak cik jpj la yang tolong saya sikit2 tukar gear.


Kalau ikutkan, patut dapat 19 / 20 haihhh.

Bila driving instructor tanya awak nak buat lesen sendiri atau nak dia buatkan, cakap:

@ nak buat sendiri JIKA khidmat anda sebagai driver amat diperlukan untuk hantar jemput adik adik ke sekolah atau ibu ke tempat kerja.

@ nak driving instructor buatkan JIKA anda boleh sabar untuk few weeks dan anda tak ada urusan mustahak pun untuk keluar ke mana mana sebab diri sendiri tak ada kereta



Ibu be like LULUS SEBAB DAH BERKENAN NAK BUAT MENANTU KE NIIIII.
Taklah. Tidak. Memang lulus usaha sendiri.




Rasa nak ambik lesen bulldozer. Open air sikit. Hah.

No comments: