Friday, April 18, 2014

Yang ke-12

Tanggal 18 April 2014. Genap 12 tahun adinda laki-laki ku dilahirkan di dunia ini. Ingat lagi dulu, saat awal-awal kelahiran adik, betapa bangga saya mempunyai adik. Saya rasakan saya dah besar. Dah jadi kakak. Acah-acah dah ada tanggungjawab la ni. Kalau imbas semula gambar-gambar lama, rapat juga hubungan kami.


Dulu, dia la adik yang paling saya sayang.


Tapi sekarang.. layanan macam kakak tiri. Itu apa yang ayahanda selalu bilang. Saya malas bilang. Nanti miscalculate.

-----------------

17 April. Lunch.

"Akak, esok lapan belas haribulan kan?"
"Haah. Apesal. Habiskan nasi tu cepat. Jap lagi study"

Senyum dia, dia sembunyi.
-----------------

Pagi ni.

Ibunda jauh di negeri Cik Siti Wan Kembang pada detik saya menulis post ni.
Seawal pagi subuh lagi beliau menelefon. Secara sorok-sorok dan perlahan saya berbisik,

"Harini birthday Ilmaan"

Cakap sehabis perlahan dah sebab taknak adik dengar. Taknak dia buat gedik mengada-ngada bila kakak dia ingat tarikh harini.

----------------

Kakak mana tak sayang adik. Dalam rasa menyampah pun, sebenarnya sayang je. Cuma cara setiap orang mengekspreskan perasaan tu yang.. berbeza.


5 + 4 = 9
2 + 7 = 9
3²  = 9

Nampak?

1 comment:

Husna AOmar said...

sanah helwah adik!!!

budak nii yang dok nyanyi, 'tanpa mu ilman bagaimanalah~~~~~' kan kan.
hahahaa