Monday, April 14, 2014

Sabun XXXX

Saya ada adik. Satu. Dua. Tiga.


Tiga orang adik. Semua berjenama lelaki. Anak - anak soleh. Aamiin. Dulu selalu muatnaik gambar adik-adik dalam fesbuk. Bila tengok semula gambar, oi dah membesar rupanya hadek-hadek ni!


Tuhan, betapa Kau lalukan waktu dengan begitu pantas.


Tapi bukanlah nak cerita dari tahun pertama deme bernafas sampai kini deme sedut oksigen. Tidak.


-----------------------------

Anak-anak kecil. Terutamanya lelaki. Disarungkan baju putih waktu pagi, balik nanti dicorakkannya dengan tompokan merah berbau sambal atau coklat berbau tanah. Jenuh la kita ni nak membasuh. Kalau hat kotoran degil tu, uihh nak menyental dah jadi satu kerja.


Itu baru seorang. Baru sehelai baju. Tiga orang. Tiga helai baju? Baru baju. Ok, tambah lagi tiga seluar.


Hari Ahad. Pagi-pagi mulakan aktiviti menyental kotoran degil pada pakaian menggunakan sabun XXXX. Malaslah nak promote sabun. Eheh. Sebab tak ingat guna sabun apa. Jenis suka tabur sabun tak pernah peka pada jenama.


Sental. Gosok. Rendam. Basuh semula masuk mesin. Jemur. Gosok.


Sebelum adik-adik pergi sekolah dengan baju yang kembali putih berseri, kakak pesan.


"Abang, Ican. Jangan kotorkan baju ni. Nanti akak marah. Nak akak marah?"

Laju masing-masing geleng kepala.


Pukul 5.30 petang. Pulangnya mereka dari kelas petang, saya buka pintu. Belum sempat nak scan baju deme, Ican dah awal-awal explain.

"Akakkkkk. Baju ni kotor. Eh tapi tapi bukan Ican buat. Kawan Ican buat. Ha. Dia kotorkan baju Ican"

"Ooooooooo. Kawan buaaaat ye"

"Iye kak. Akak marah ke?"

Benci camni tau. Dah kalau kawan dia kotorkan, takkan nak akak marah kawan pulak. Ish. Dah, pergi tukar baju!


1 comment:

Anne Nurain said...

haha.. ada je alasan dia taknak kena marah kan? comel.. hihi..