Saturday, March 15, 2014

Menggeletek tulang rusuk

Ralit jugak membaca novel. Nampak kawan dari jauh, saja buat buat tak nampak. Spesies memang tak reti nak bercampur-gaul macam ni la. Kalau ajak borak, nak borak apalah sangat. Kalau dia perempuan, ada la kot cerita hu-ha-hu-ha cara sopan sikit. Ini... haih.


Saya teruskan lagi bacaan dengan menunduk.


Terasa ada orang diri di sebelah, mengetuk meja dengan dua jari. Dari jari, saya pandang muka dia. Ingatkan bila dah tunduk habis ni tak ada la orang nak perasan. Thorrr dia, nampak juga.


Duduk sekejap, borak-borak. Lepas tu dia tinggalkan saya untuk beberapa minit. Dia pi beli makanan. Duduk semula semeja dengan saya.


Dah tengok dia nak makan, saya pun sambung lagi la membaca.


Baris ke-tujuh bacaan...

"..eh ko kerja ke sekarang?"
"tak. baru berenti. kau? keje?"
"aku keje gak. kejekan solat huahuahua"
"alamak, aku lupa doh kau ni kelakar hahahaha"


Serius. Jujur. Memang dia kelakar. Saya je yang lupa.


Sambung lagi membaca...
Tapi tutup semula buku sebab....

"kau nak balik dah ke?"
"taklah, belum lagi.."


Bacaan yang terhenti dengan ditanda oleh penanda buku, saya selak semula.


"kau aim nak pergi mana nanti"
"susah jugak nak cakap weh"

.......


Tutup buku terus. Sepertinya memang dia membutuhkan saya sebagai teman bicara dia waktu tu.


"eh kau tengah baca novel kan tadi. ha sambung la sambung. aku makan diam2"
"takpe la. nanti ada lagi kau nak tanya"
"sambung je baca. aku takkan kacau"
"betul ni?"
"iye, betul"


Saya matikan koma bacaan tadi....

"ehhh ko nak tau tak..."


Sudah. Saya tutup buku kasar. Sambil sengih.

----------------

Tapi tak marah pun sebenarnya. Tolonglah sesiapa sedarkan dia yang dia tu adalah seorang yang kelakar. Ke... dia dah sedar diri? Ada je lagi, banyak je lagi koleksi lawak dia dalam beg.

1 comment:

Husna AOmar said...

tulang rusuk gituuuuu jah!!
haaa haaa.