Wednesday, January 15, 2014

Nilainya




#1

Masalah pagi yang bermasalah.


Bila pagi-pagi berjalan nak beli kuih-muih, tapi awak cuma ada sekeping lima puluh atau seratus. CUMA, highlight that word. Kenapa saya cakap CUMA? Nanti dulu.


------------------------

Mengimbau zaman saya sekolah dolu-dolu ewahhh. Kalau sempat, jalan kaki  pergi ke gerai mak cik di jalan besar taman perumahan ni sebab nak beli makanan.

Sampai sana, ada beberapa pekerja pejabat memilih itu ini.

"Assalammualaikum, mak cik."
"Waalaikumusalam. Ye dik, nak beli apa?"
"Hm. Nak beli nasi lemak ayam satu."
"Ok kejap."


Barang bertukar tangan. 
Mak cik tersebut dilihat dahinya berkerut.


"Eh, tak ada duit kecik ke, adik? Pagi pagi ni mak cik tak ada duit kecik"
"Ala. Saya pun memang tak ada duit kecik sekarang ni"
"Tak apa. Macam ni la. Esok je adik datang semula, bayar dengan duit kecik"

Saya terkejut.
Boleh ke mak cik ni percayakan saya?
Macam mana kalau saya menipu?
Dan saya tak kembali lagi?
Sambil berjalan ke sekolah, ligat otak berfikir. Kenapa? Kenapa? Kenapa?


Sebab muka saya ada nurrrr kah?
Sebab muka saya sangat innocent kah?
Sebab saya memang obviously tak reti menipu kah?

Srettttt. Ayat semuanya berbaur perasan. Mungkin ayat - ayat di atas adalah tanggapan mak cik tersebut. Saya cakap MUNGKIN je. Atau mungkin.. ada sesiapa nak tolong jawab? Saya tahu jawapan andaian yang lain tapi MUNGKIN lagi ya, awak boleh tolong jawab?

Tak boleh jadi. Esok mesti tanya mak cik ni! Mesti!


Esoknya, berjalan kaki lagi. Ya, mesti! Kena tanya! Benda dah musykil, harus tanya!


Setibanya di gerai tersebut...


"Assalammualaikum mak cik....











er..saya... er nak nasi minyak satu."

Terkubur persoalanku begitu saja. Mungkin baik dipendam saja.


-------------------

Kenapa saya cakap CUMA pada awal post tadi?
Ada masanya, not yang tiga angka pun nampak tak bernilai.
Sungguh ni saya cakap.
Ini baru nak beli makanan yang dua ringgit lebih.

Saat kematian kita nanti,
saat kita di kubur nanti,
di padang mahsyar,
cek berjuta ringgit pun langsung tak ada nilai pada kita.


Tahu jalan pulang.
:)

3 comments:

NajwaSyafiqah said...

deep...

Suana Zhar said...

jom join... syarat simple je
http://suanazhar.blogspot.com/2014/01/giveaway-2014.html

Nur Hamizah said...

Terdapat makna tersirat disitu. Sungguh mendalam. Selalu juga fikir macam tu bila dalam situasi macam ni