Thursday, November 28, 2013

Rasionalisasi

Bila soalan minta 'Terangkan pengubahsuaian projek yang akan dilakukan..' saya boleh jadi mati akal juga nak berfikir. Nak ubah apa. Terima keadaan tu the way it is, can or not? Cannot la.


Fikir dah ni. Punya la fikir. Dulu pernah gak la dapat soalan. Kalau saya mampu ubah dunia, apa saya akan buat.


Jadi, dalam cubaan menjawab soalan pengubahsuaian projek rekacipta, saya cuba aplikasikan soalan 'jika saya mampu' tu. Tapi sebenarnya tak mampu gak. Sebab kalau saya punya kuasa untuk mengubah, saya sendiri tak tahu apa akan saya adjust. Mula dari mana, bila nak buat... dan kenapa... hah. KENAPA?


Paling susah bila setiap benda kita buat tu, mesti ada reason. Reason tu kononnya subjektif. Bila bagi, tak ada logika pula katanya.


"Kalau ada punca, adalah juga sebabnya."

No comments: