Sunday, September 29, 2013

Sedekah

Urut urut belakang tengkuk kejap. Lenguh. Padahal pergi kem tak sampai 24 jam. Mungkin sebab balik hari. Lepas belajar dengan sepupu yang tak mengaku sepupu (hahahampeh betul taknak ngaku sepupu), terus pergi kem.

Tiba tiba dia boleh pulak cakap, "patutnya saya suruh awak bawak buku".

"Eh eh, buat apa?"

"Nak suruh awak belajar"

Haissss, dekat kem pun nak suruh saya belajar.


-----------------------



Sebenarnya baru teringat satu hal. Ah, setiap kali tulis post pun teringat satu hal!


Teringat satu soalan dalam kertas Pendidikan Islam.


Nyatakan dua cara sedekah yang boleh anda lakukan.

Soalan lebih kurang camtu la.
Senang tak soalan?


1. Mengajar kawan ilmu yang tidak difahami.
2. Memberi dan berkongsi ketika kawan memerlukan.


Oih!


Kita ni kira dah memberi dan menerima sedekah la, kan?
Ke tak?


Friday, September 27, 2013

Jodoh

Sebenarnya nak turn off kipas di saf perempuan. Tapi suisnya ada di saf lelaki. Slow - slow pergi saf lelaki, menuju ke suis utama.


Tak perasan pulak ada sorang muslimin tengah solat.


Bila dah keluar dari surau-
Kawan tanya...


"Kau bayangkan. Ce kalau dia tengah buat solat istikharah. Tiba tiba kau lalu sebelah dia. Entah entah kau jodoh dia tak?"


-----------


Ok, malam ni kena paksa diri untuk belajar. Tak ada tapi-tapi lagi.
Tak ada alasan.
Tak ada dolak dalih.

Nak senang sekarang ke nak susah esok?

---------


Kalau jodoh, tak ke mana.
aGAGAGA ape ni ape ni dah la bye.

Sebab kata-kata tu doa?

Lupa nak taip apa dari tadi.


Mihmihmih. Apa yang sadis untuk peperiksaan kali ini adalah markah. Ok, setiap kali peperiksaan pun memang sadis tengok markah sendiri.


Markah essay yang berpunca dari silap sendiri. Eh sedih pulak rasa.


"Awak ni mesti banyak dosa. Yela, biasanya budak bijak ni kalau tiba-tiba blank masa jawab exam, sebab banyak dosa. Apa dosa silam awak ni ha?"


Uiksss. Tak rasa nak sentap pulak.


"Eh teacher nak cakap saya ni budak bijak ke? Aminnnnnn. Saya aminkan doa tu ya, teacher?"

Friday, September 20, 2013

Tautan



Petikan daripada status seorang teman di Facebook.


--------


Lagi teringat sama Ummu. Kumpul ramai - ramai dalam usrah. Kalau tak ada apa nak dibincangkan pun, bila jumpa tentang mata dah cukup dah. Tu yang penting. Hiks.


"Anak-anak Ummu yang disayangi, moga - moga terwujud tautan hati yang sangat kukuh dalam kalangan kita..."


Telan air liur.


Masa tu, satu per satu muka sayang-sayang saya pandang. Sebab rasanya macam... rasa macam dah rapat. Tapi betul ke yang dalam hati ni dah cukup connected?


Yang bila kita sakit, walau jauh beribu batu pun dia, dia tetap boleh rasa.
Yang bila kita susah hati, walau merentas dua lautan pun, hati dia terdetik 'baik-baik je ke dia kat sana'.



-------------

Ikon WhatsApp diklik.
Taip.


"Awak, sihat?"

"Demam sikit. Kenapa?"

"Saya rasa saya dah nak demam."

Tuesday, September 17, 2013

Janji

Terjadi satu kejadian yang buat diri rasa serba-salah tak tentu pasal.


 Sebab janji. 



 Momen dilema apabila diri diikat antara satu janji dengan satu rindu. Pehh ayat. Tapi tu la realitinya.


 "Serius memang saya nak jumpa awak.
Kalau mungkir janji tu tak berdosa, saya tak ikut XXY."



 Saya bagi ayat serba salah, dia kata ayat saiko.



Dari dulu lagi sebenarnya tak berani nak berjanji macam macam. Tapi kalau tidak, rasa kesian pada yang menunggu kata putus. Acano tu??



 Maka itu ya teman - teman, bilaaaaa ada yang tunggu keputusan dari pihak anda...


  "Teman aku esok?"

 "InsyaAllah (dengan kehendak@izin Allah), boleh"



 Tak boleh terus angguk sebulat-bulatnya. Iyela, kalau tak clash dengan hal lain, entah entah ada perkara yang tak dapat dielakkan berlaku. Sebab semua perkara yang dah berlaku, sedang berlaku dan bakal berlaku, atas izin siapa eh eh ehhh?



TAPI!


Tapi janganlah jadikan ucapan InsyaAllah sebagai medium untuk mungkir janji.
Kalau betul tak mampu ikut kehendak si penunggu, terus terang.
Jangan buat orang ternanti - nanti.



Kepada ehem ehem yang jauh tapi dekat, yang saban waktu stalk saya, maaf sebab saya kalut dalam dilema. Maaf sebab terbagi ayat pedas atau ayat saiko. Ye, awak boleh berhenti senyum sekarang.