Monday, June 24, 2013

Perumpamaan

Asyik asyik cerita pasal kucing. Tak muak pun la. Kucing kan haiwan comel.



Melihatkan bagaimana manusia sanggup berhabis duit beribu - riban semata demi haiwan bergelar kucing, rasa macam terharu pun ada sebenarnya. Sebab manusia tersebut dah berperangai macam emak bapak orang; yang ber-anakkan kucing.



Kucing sakit, bawak pergi klinik.
Pantang sejuk sikit kat luar, bawak tidur masuk bilik. Upgrade terus tempat tidur!
Makan mesti pada masanya. Bukan makan dari rata - rata tempat...
Buat silap pun tak kena marah teruk teruk. Paling koman pun kena membebel.

Banyak lagi.



Layan kucing macam anak. Ibarat menatang (bukan mentang yang binatang tu) minyak yang penuh.




Dari semua di atas tu, saya mula terbayang cara ibu ayah jaga saya. Semua cukup. Semua lengkap. Persis la jugak..













Tapi.... saya tak cakap la saya macam kucing tau.

2 comments:

Aulia said...

One more similarity between a cat and human is that once we're late to control him/her, then it's an apocalypse.

A cat : We've to give it constant vaccination or else it'll go wild

A human : Once he/she lost guidance from parents, he/she would go 'wild' (you know what i mean)

Izz Hazwani said...

Tapi manusia boleh 'jinak' semula kalau betul caranya, kalau besar peluang yang kita beri.