Wednesday, November 28, 2012

Oh Daddy Daddy

Em. Assalammualaikum. Dengan gigihnya saya menekan setiap aksara pada papan kekunci ini gara-gara ia sudah menjadi liat dan susah nak taip. *garu hidung*



TAHNIAH BUAT KAKANDA-KAKANDA HARIMAU 
YANG BERJAYA MENEWASKAN LAOS 4-1 dalam Kumpulan B Piala AFF Suzuki.


Mata sedari tadi sudah kecil sebelah. Mengantuk rasanya. Siap boleh terlelap lagi.


Usai sudah tugas membantu Daddy. Kerja senang je, tagging meja - tulis nombor siri pada meja baru. Maka tiga anak rajin pun bekerjasama menyiapkan tugasan. Saya, Najwa, Aishah.


"Cempaka, tolong ambilkan marker dalam kereta saya" arah Daddy.
"Tapi..."
"Now... Cempaka. Go." Bila arahan dah menjadi satu arahan seperti paksaan...

****************************

Marker putih diambil.
Nombor siri ditulis,satu demi satu.
"Cempaka left-handed ya? Orang left-handed ni biasanya tulisan cantik"

Pandang tulisan sendiri.
Bukan cakar ayam dah.
Cakar tak tahu cakaran apa.
Undefined terus.


****************************


Habis kerja kami bertiga, terus plan nak keluar makan. Perut dah berkeroncong buat opera konsert segala bagai dah. Lapar sebab tak sarapan. Jeling jam, dah pukul satu petang. Ini bukan sarapan ni. 'Lompat' makan tengah hari.


Tiba tiba Daddy ajak lunch kat luar. Pucuk dicita ulam mendatang! Rezeki jangan ditolak, bala jangan dicari. Mohhh le kite.


****************************


Biasalah makan tengah hari, buat servis layan diri. Ambil nasi, isi lauk sendiri. Malas rasanya nak beratur pergi isi lauk. Mengenangkan orang belanja, kita ikutkan sajalah. Malas ambil lauk banyak, ayam kurma saja dicedok ke dalam pinggan. Dan campur sambal tempe kentang. Takda ikan bilis.



Meja di bahagian luar menjadi pilihan. Meja yang menempatkan empat buah kerusi cukup - cukup untuk kami berempat. Macam main musical chair. Berebut nak duduk situ sini sana sinun. Sudahnya, saya sebelah Daddy, Aishah sebelah Najwa. Najwa mengadap saya. Aishah? Hm...... hahaha.


Sambil makan, boraklah sikit.Sikit sudahlah. Kang bersembur nasi dalam pinggan orang depan. Tengah borak, dijeling sekilas pinggan mereka.....

"Lajunya korang makan"

Saya pandang pinggan saya. Banyak lagi nasi.

"Cempaka makan lemah lembut" kata Daddy.

Aishah terhenti suapan. Memandang saya. 'Lemah lembut?!' Heh heh heh, tak percaya?


Tiba tiba Daddy pandang makanan saya.

"Cempaka tak ambil sayur ke? Nah" Soalan yang belum sempat dijawab dan beliau meletakkan gulai rebung ke dalam pinggan saya. AWWW SWEETNYA :')


****************************


"Daddy daddy, tak keluar tengok wayang ke? Tak bawak family?"

"Tak. Biasa bawak diorang pergi masjid je"




WE WERE ALL LIKE....



OKAY DADDY, OKAY.....


4 comments:

Ssan said...

suka part 'soal jawab', haha...like the answer :)

Izz Hazwani said...

Jawapan yang diberikan dengan reaksi muka yang tenang.... haha

Alya said...

Bagusnya daddy :') Terharu, hahaha.

*Left-handed. Seppp :D

Izz Hazwani said...

Like sister, like sister!