Sunday, October 21, 2012

Lontaran suara yang disalah-ertikan.

Assalammualaikum.


Ever heard of this saying, "Customer is always right" ?
Tapi ia tak patut diaplikasikan kepada "Old old people always right so you young young ones just obey to us!"



Kadang kadang bila orang tua @ orang senior cakap, mesti kita kena benarkan saja. Jangan ada pangkah. Memanglah orang tua makan nasi lebih awal dari kita. Kata-kata mereka pun boleh makan dalam jugak. Tapi takkan setiapa butir kata tu kita tak boleh nak persoalkan atau bawa berbincang?



Nanti kita, anak muda ini dikata biadab.
Sebab tu disimpan je dalam hati.
Makan hati.



Bukan nak katakan kepada semua. Segelintir.



Malah, ada orang tua yang berasakan bahawa umur besar mereka membolehkan mereka menyakiti perasaan orang. Tak minta maaf pun tak apa. Sensitiviti mereka kita jaga, tapi sensitiviti kita? 


Ungkapan maaf tak perlu datang daripada pihak yang salah sahaja. 
Atau daripada yang kerdil.



Yang kecil belajar tentang adab,
Yang dewasa, jagalah adab.

3 comments:

Amer Fiqri said...

Menunjukkan perangai orang tua or dewasa pun boley dikira macam kanak2 .. ^^

Izz Hazwani said...

amer:
perangai kanak-kanak tak semestinya dilakukan oleh kanak-kanak :)

Amer Fiqri said...

hm..2x*sound effect sambil angguk kepala , haha ..^^