Friday, August 31, 2012

Macam pakai second hand punya barang

Majlis seterusnya yang paling terdekat adalah majlis makan malam anjuran Panglima. Bertemakan Feminin dan Maskulin, masing-masing jadi kelam-kabut memikirkan pakaian yang sesuai dipakai. Sebenarnya dah ada yang sesuai, tapi malu dipakai sebab sebelum ni dah pernah pakai. Perempuanlah biasanya. Bila saya cakap perempuan, termasuklah saya. Sebab saya perempuan.


"Aku tak ada baju la untuk dinner tu nanti."
"Takkan tak ada dress langsung?"
"Ada tu ada, tapi aku dah pernah pakai tahun lepaslah. Taknak pakai lagi."


Kalau sebelum ni pergi jamuan daripada penganjur yang sama dan bakal berjumpa kebanyakkan orang yang sama, logiklah kalau taknak pakai lagi tahun ni. 


Tapi bila fikir balik, awak bukan pakai pakaian tu dalam masa terdekat. Dah setahun. Mustahil sangat untuk orang lain ingat awak pakai apa. Melainkan kalau orang tu jenis terlalu memerhati. Atau pun awak tu seorang artis. 




Apa pun, itu hak masing-masingkan? Taknak pakai baju sama dan kalau boleh nak pakai baju tu sekali lepastu terus frame gantung kat muzium ke apa ke, suka hati lah. 


Sayangnya, baju beli beratus-ratus ringgit tapi pakai cuma sekali. Kalau ratus rupiah tu tak apa jugak.
Yang pasti, sesetengah perempuan terlalu mementingkan tanggapan orang. 


Tak mahu memakai pakaian yang sama namun kerap melakukan kesilapan yang sama.


Tapi biasanya saya mix & match je baju apa yang ada dalam almari. Dah banyak kali pakai pun sebenarnya. Cuma aksesori tambahan je mungkin beli baru. Ini cara nak berjimat taknak beli baru. Bukan kedekut.

No comments: