Friday, August 31, 2012

Macam pakai second hand punya barang

Majlis seterusnya yang paling terdekat adalah majlis makan malam anjuran Panglima. Bertemakan Feminin dan Maskulin, masing-masing jadi kelam-kabut memikirkan pakaian yang sesuai dipakai. Sebenarnya dah ada yang sesuai, tapi malu dipakai sebab sebelum ni dah pernah pakai. Perempuanlah biasanya. Bila saya cakap perempuan, termasuklah saya. Sebab saya perempuan.


"Aku tak ada baju la untuk dinner tu nanti."
"Takkan tak ada dress langsung?"
"Ada tu ada, tapi aku dah pernah pakai tahun lepaslah. Taknak pakai lagi."


Kalau sebelum ni pergi jamuan daripada penganjur yang sama dan bakal berjumpa kebanyakkan orang yang sama, logiklah kalau taknak pakai lagi tahun ni. 


Tapi bila fikir balik, awak bukan pakai pakaian tu dalam masa terdekat. Dah setahun. Mustahil sangat untuk orang lain ingat awak pakai apa. Melainkan kalau orang tu jenis terlalu memerhati. Atau pun awak tu seorang artis. 




Apa pun, itu hak masing-masingkan? Taknak pakai baju sama dan kalau boleh nak pakai baju tu sekali lepastu terus frame gantung kat muzium ke apa ke, suka hati lah. 


Sayangnya, baju beli beratus-ratus ringgit tapi pakai cuma sekali. Kalau ratus rupiah tu tak apa jugak.
Yang pasti, sesetengah perempuan terlalu mementingkan tanggapan orang. 


Tak mahu memakai pakaian yang sama namun kerap melakukan kesilapan yang sama.


Tapi biasanya saya mix & match je baju apa yang ada dalam almari. Dah banyak kali pakai pun sebenarnya. Cuma aksesori tambahan je mungkin beli baru. Ini cara nak berjimat taknak beli baru. Bukan kedekut.

Saturday, August 25, 2012

Berpacaran sama telefon bimbit

Baiklah, Assalammualaikum. Dah seminggu beraya, tak habis lagi ke mood raya korang? Saya ni tak ada mood raya pun, mood nak dapat duit raya masih ada. Ehem. Setiap kali saudara-mara tanya umur berapa, saya lupa nak cakap saya baru berusia tiga belas tahun. Namun, saya selalu terlupa. Lupa untuk menipu. Kerana saya memang bukan pakar menipu.

Bukan nak cerita pasal raya.


Harini tengok filem Saya Amat Mencintaimu. Tengok dua orang je. Apa? Eh taklah, saya tengok dengan kawan perempuan. Malu nak keluar dengan lelaki berdua je.Cerita tu sangat......

Kalau nak beli tiket tengok SAM, bila orang tu tanya nak tengok apa, jangan cakap SAM!
Cakap 'SAYA AMAT MENCINTAIMU' dengan pandangan menggoda.

Eh. Bukan nak cerita pasal filem arahan Syafiq Yusuf yang mempunyai abang yang kacaklah!


Dunia sekarang, ke mana saja pun mesti nak melekat dengan telefon bimbit. Kalau berjalan tu, ibarat ada empat mata. Dua mata tunduk pandang skrin, dua mata atas kepala pandang depan. Tapi mata kat kepala tu buta. Maka akan berlaku perlanggaran, seterusnya drama tak rasmi. Dari mata turun ke hati, lepastu blablabla......


Saya sedang menatap skrin telefon saya sambil berjalan. Pun begitu, saya masih peka dengan apa yang ada di depan. Sedang sibuk mencari nombor abang dalam senarai Contacts, saya perasan ada orang kat depan. Maka saya pun berjalan ke tepi dan pandang depan.


Lelaki si baju oren, berpegangan tangan dengan pacarnya menegur saya dengan agak sini, "Lain kali jalan tu pandang depan" 


(sumber sini)

Betullah tu, memang saya patut pandang depan. Tapi saya belum langgar dia lagi kan? Dia berteman dengan manusia, ada teman untuk berbicara empat mata, dua mulut, empat lubang hidung untuk bernafas. Saya? Hanya mempunyai sebuah telefon bimbit pada tangan.


Jika anda juga berada di tempat saya, yang berseorangan, sudah pasti anda akan menatap skrin telefon sahaja, bukan? Jika dia juga berada di tempat saya, dia juga akan melakukan perkara yang sama.

Thursday, August 16, 2012

Musim raya = Musim emosi


(sumber sini)



‘Ah, bosannya. Asal musim raya ja, drama-drama sedih kononnya nak buat para penonton insaf dijadikan tontonan. Plot ceritanya sama. Kalau tak mati pagi raya, mati malam raya. Balik balik cerita membabitkan emosi sedih.’ 



Mengeluh sesaat. Sesaat mengeluh, sesaat merungut~~ Kenapalah cerita Melayu ni mesti berupa begini. Dalam merungut tu, terpaksa layankan jugaklah. Ini terjadi apabila astro telah dipotong.



 Kenapa raya Aidilfitri, iklannya mesti sedih? Tak dapat balik raya sebab tiket kapal selam dah habislah, rumah terbakar lalu mengharapkan ihsan jiran tetanggalah…. Raya Cina, Raya Deepavali, Krismas…. Iklan dan filem mereka kebanyakannya tak ada yang terlalu emosi. Semua ibarat ‘live happily ever after’ gitu masa hari pertama raya.


Kalau saya pandai mengarah dan menulis skrip, ya, maka saya yang akan buat cerita saya sendiri. Tapi apakan daya, saya hanya seorang penulis.



Masih mengharapkan kiriman kad raya setiap kali menjenguk peti surat. Orang kata amalan ni dah lapuk? Siapa caraaaaa. Apa-apa pun, nantikan entry saya yang seterusnya tentang kad raya. InsyaAllah.

Sunday, August 12, 2012

Pemangsa membaham mangsa


Lelaki boleh diibaratkan seperti pemangsa dan wanita pula mangsa. Lihat, dengar dan baca saja berita sekarang. Wanita mangsa itu ini. Semua kerana lelaki.


Sikit sikit nak salahkan lelaki.
Padahal sepatutnya wanita dah lebih peka tentang lelaki sebagai pemangsa.


Kadang kadang bukan salah pemangsa.
Tapi salah mangsa.
Yang selalu memberi ruang dan peluang, yang selalu mendekat.


Bukan nak membela lelaki ke apa.
Sama-sama lah jaga diri.
:)

Saturday, August 11, 2012

Iklan pun macam drama bersiri



Status: mengharap bulan jatuh ke riba - Kumar.