Thursday, May 31, 2012

Abah cakap duduk rumah, duduk jelah. Kalau bosan, diri.

"Hm, cantik dah ni." Puji Jemah sendirian di hadapan cermin.
Diri dibelek lagi.
Menapak ke luar bilik, sambil berjalan seperti kucing.
Tapi dia tak sedar dia jalan macam Big Momma.


Abahnya yang sedang golek golek di sofa yang baru beli petang tadi, bau kedai lagi.
Sah lah bukan bayar ansur kat Courts Mammoth.


"Mana nak pergi Jemah?" Abah yang bergolek sakan macam ayam golek terus bangun, memandang Jemah.
Menanti jawapan.
"Jemah nak keluar, bah."
Jawab si Jemah, tidak memandang wajah si tua itu. Sebaliknya terus menyarungkan kasut tumit tinggi entah berapa inci. Kalau kasut tu boleh tercabut tumitnya, atau pecah, dah lama cabut / pecah dek menampung berat Jemah.


"Jangan keluar. Duduk rumah. Baca buku. Takmau baca buku, pergi tolong emak masak."
"Ala apa ni, bah. Jemah nak keluar kejap je lah. Jumpa si Bedah."
"Bedah ke Melah, pigi dahhh. Masuk bilik!"
Ikutkan hati si abah, nak je beliau ungkap ayat drama "Setapak kau keluar dari rumah, kau bukan lagi anak aku." Tapi tak mahu lah baku sangat dengan anaknya.


Anak zaman sekarang, lagi kita halau, lagi dia suka.
Boleh buat apa je kerja kat luar sana.
Freedom kononnya.


"Fine! Jemah nak keluar kejap pun tak boleh! Itu tak boleh ini tak boleh!" Kaki dihentak. Kalau rumah abahnya tu rumah kayu, tembus dah lantai kayu tu. Pintu dihempas, tanda protes. Telefon endroid Samseng dikeluarkan. Jari disentuh pada skrin. Twitter dibuka.


#KamiRemaja ingin kebebasan. Ibu bapa perlu faham.
TWEET!

JB's Girl, Zayn Malik's wife, Greyson's grandma, Abah Kau retweeted you.


--------------------------------------------------




Remaja zaman sekarang, hidup tahu nak bebas.
Bila mak bapak tak bagi lepas,
mula tunjuk protes.


Kononnya mak bapak kurung dalam rumah.
Asyik kena belajar, belajar, belajar.
Padahal duduk dalam bilik, sengih sorang whatsapp dengan pakwe.
Mention dengan scandal.
Bbm dengan crush.

Belajarlah konon, tensionlah konon.
Sembang lebih.


Kadang kadang kita remaja pernah fikir tak apa ibu ayah buat tu yang kononnya mengurung kita, adalah untuk kebaikkan kita.
Apa yang diorang buat tu sebab diorang sayangkan kita.

Tak tengok berita sekarang?
Ragut, culik, rompak. Even worst, bunuh,
Dahlah bunuh, mayat tu dia kerat kerat, dia siang mayat macam siang ikan.
Takpun dia buat BBQ terus mayat awak tu.


Bila tengok berita anak gadis kena culik atau rogol, mula lah salahkan si mak bapak.
Katanya tahu buat beranak, jaga anak taknak.
Tak fikir ke, sebenarnya mak bapak dah kawal, tapi anak yang berkeras ikut kemahuan.


Kita kutuk.
'Bodoh pompuan ni. Taktahu ke skrg ni bahaya keluar'
Nampak tak?


Awak nak tak bila awak sendiri ada dalam kasut mangsa tu,
kemudian masyarakat mengata awak, mengata parents awak?

 Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. 

Pernah tak, kita nak pergi satu tempat ni.Tiba tiba tak jadi sebab bangun lambat sebab mengadap Twitter sampai Subuh.
Tahu tahu je, tempat tu terbakar.
Kita dalam hati 'kalaulah aku pergi.....'

Jadi cuba bayangkan,
apa kemungkinan BURUK yang bakal berlaku kalau awak pergi sesuatu tempat,
atau buat sesuatu perkara,
tanpa keizinan mak bapak.


Tak dinafikan sebenarnya saya pun selalu jugak rasa macam remaja lain.
Itu tak boleh ini tak boleh.
Abang abang tu boleh pulak.
Diorang tu lelaki. Dan pandai jaga diri.
Saya? Fikir sendirilah.
Akhirnya duduk je kat rumah.

4 comments:

Diyana said...

Setuju 100% entri ni

Ada sebab kenapa parents halang .They know best ~

Izz Hazwani said...

Bukan mati pun kalau tak dapat keluarrrrr.

Annysse Sophiellea said...

Wow! Totally, inspiring! but, some parents give so much freedom for their daughters, and what I mean is.. Budak-budak KKS, macam manalah tu?

Izz Hazwani said...

KKS? Apakah itu?