Thursday, August 25, 2011

Dik, ni kotak

Entah kenapa harini mood saya baik. Apabila saya menjadi kakak yang baik, saya mempunyai sikap prihatin dan menyanyangi kanak-kanak dengan sangat.. taktahu nak describe macam mana. Yang pasti, harini saya rasa saya rajin melayan kerenah dua bayi dalam rumah ni.


Situasi satu.

Untuk sesi berbuka harini, saya suap adik adik saya makan. Tengok adik makan pun dah kenyang. Patutlah kalau couple kan, "I tengok you pun dah kenyanggg" Semua sebab sayang. Hihi ok baiklah. Saya pun stop suap adik sekejap sebab saya pun nak makan jugak sebab sambal ikan bilis tu nampak sedap.

Abang pun mengambil peluang untuk suruh dia makan mantou. Dia taknak. Tutup mulut serapat mungkin. Abang offer jugak, tapi dia tetap tolak. Mantou tersebut hanya menanti untuk dimakan.

Saya pun tanya adik saya, "Nak makan nasi?" Dia angguk, terus bukak mulut. Belum sempat nasi tu saya suapkan, abang terus sumbat mantou dalam mulut adik. Haha kejam punya abang. Dia boleh gelak je. Adik saya? Dia marah. Yelah, bila kena paksa makan sesuatu yang kita taknak, mestilah marah.

Adik pun apa lagi, turun dari kerusi, membebel dan berlari masuk bilik. Tak padan dengan umur 4tahun budak ni. Dia merajuk... tapi tengah baca buku. Pandai eh! Kecik kecik dah tahu merajuk..




Situasi dua.
Lepas makan, saya teman adik baca buku. Mengenal objek objek yang ada dalam buku. Baik kan saya? Boleh jadi babysitter je buat masa ni, belum layak menjadi seorang ibu yang tinggal di Itali.

Saya : Ni pasu.
Adik : Patu?
Saya : Pasu.
Adik : Patu?
Saya : Pasu laa! *saya menjerit sikit*
Adik : Patuuu?

Saya : Pasu lah pasu pasu pasu P A S U*tangan di dada. sabar je lah*
Adik : Haaa? Patu? *dia pun letak tangan kat dada*

Saya hanya mampu tepuk dahi. It's okay. Budak kecik, memang la pelat.
Saya : Adik, yang ni kotak.
Adik : Botak?

2 comments:

Husna AOmar said...

I can spot his gigi auww comelnyaaa

Izz Hazwani said...

Yes. Gigi dia sgt obvious