Friday, July 29, 2011

LEBIH KURANG LAH TU

Assalammualaikum. HAI manusia yang membaca. Harini kita akan toreh toreh topik yang ingin saya bincangkan iaitu tentang penggunaan perkataan LEBIH KURANG.

Sejak azali si jiran ubi si sepuput sepapat lepat lagi saya tertanya tanya pasal perkataan ni. Dan isu ini menjadi lebih tanda tanya apabila Izzah Ismuel pun turut berasa pelik dengan penggunaan 'LEBIH KURANG'. Nampaknya bukan saya sorang yang sibuk tertanya-tanya pasal benda remeh macam ni.

Kalau kita berdialog dengan kawan, mesti nak jugak guna perkataan "lebih kurang". Contohnya,



Dah ada perkataan LEBIH, macam mana pulak boleh ada KURANG? Kalau lebih, lebihlah kan. Buat apa nak kurang nya?

Takkanlah muka dia lebih dan dalam masa yang sama, muka dia kurang macam muka 'kau' tahan kentut itu hari.
Saya : Perasan tak, kita suka guna ayat berbelit.
Kawan : Contoh?
Saya : Contoh nya lebih kurang macam... lebih kurang lah.
Dah dua kali perkataan tu masuk dalam ayat yang saya nyatakan tadi. Cis. Memanglah setiap benda tu ada pasangannya. Tapi takkan lah nak combine LEBIH dan KURANG jugak kot.
Trial sudah ku ibaratkan seperti full-rehearsal. Untuk tengok kita dah bersedia atau belum.

4 comments:

Nur Izzah said...

terima kasih krn sudah meluahkan apa yg terbuku di hati akak. teheee :)

Izz Hazwani said...

Alahh hatimu hatiku jua. Lebih kurang lah tu. Er

• Alya • said...

bila yang lebih tu dikurangkann, dia jadi sama rata. mcm tu la kot. sbb lebih kurang kan lebih kurang mcm sama rata/ sama seperti.

err? :P

Izz Hazwani said...

Haaa equal to lah kan?