Wednesday, November 24, 2010

Jom makan (,) Kawan

Heyy!

Title entry ni, korang fikir apa? Mengajak kawan makan bersama OR mengajak makan kawan bersama. Hah? Apa beza dua ayat ni? Ish, bahaya nya ayat. Nak makan kawan? Biar betul?


Sebenarnya tanda baca dalam penulisan kita adalah sangat penting() Selain daripada boleh buat markah kita rugi dalam essay BM / BI, ketiadaan tanda baca boleh buat orang salah faham. Contoh macam title entry ni la kan. Ehh, dah ada yang pergi makan kawan diorang ke? Karnibal nya la! Eeee jangan kawan dengan aku la. Kang tak pasal je aku kena ngappp sekali. Kalau makan aku, memang tak kenyang lah. Nahh, makan ni:



Nak tau cara potong kek comel ni? Klik sini
HAHAHA.


Ok, cukuplah pasal tu. Mari kembali ke pangkal jalani. Tanda baca (terutama sekali KOMA) memainkan peranan penting. Cewahhh. Tanpa KOMA, orang akan salah faham dengan mesej yang kita nak sampaikan. Contoh? Macam ni lah:



-_____________________________-'



Baiklah Mawa Hamzah. Thanks sebab jadi peneman aku untuk mengarut pagi tadi. Bangun bangun tido, sign in FB, nampak nama Mawa Hamzah.
Awal gila 'BudakJahat' ni bangun. Kalah aku.



Kan dah cakap, tanda baca tu PENTING. Nak aku tekankan macam mana lagi? Baiklah, contoh yang terakhir, adalah contoh yang aku ambil daripada novel Komsas aku next year. Budak budak Pahang and negeri yang sewaktu yang sama buku novel dgn kitorang boleh lah bukak page kot. Tak bape ingat ah. Carik lah sendiri. Satu keje pulak nak bagitau page berapa kat korang.



Cuba baca betul betul, apa yang korang nampak? Ehem, korang pikir tak apa aku pikir?







SAYA SUKA I.HAZWANI!
SAYA SUKA, I.HAZWANI!


Korang pilih mana?


12 comments:

Anonymous said...

SAYA SUKA I.HAZWANI! Hihi :P

I.Hazwani said...

@Anonymous HAHAHA Trimas! xP

Aqilah said...

SAYA SUKA I.HAZWANI! :) hehehe..

pernah Qilah x letak koma dalam satu ayat,Cikgu tu cubit terus.. Sakit sampai sekarang.. Huhuhuhu. Baru sedar pentingnya koma. :)

I.Hazwani said...

@Aqilah
Hihi koma tanda baca tau yg penting, bukan koma yg tak sedarkan diri tu :)

Lina Khairunisa said...

SAYA SUKA I.HAZWANI! :D
eyh, lina gelak guling2 part 'Burung pak cik' HAHAHAHAHA xP

I.Hazwani said...

@Lina Khairunisa Yeah bodek lahh!
HAHAHHA tak senonoh nya gelak guling guling. nanti A lari =P

Lina Khairunisa said...

hahaha, gelak guling2 la A suka, mcm hindustan, HAHA. :P

I.Hazwani said...

@Lina Khairunisa Kita sudah melompat ke dlm Zaman Cerita Korea. Huahahaha Slmt tinggal cerita hindustanggg

twinkle twinkle said...

mak aih ingatkan baby betol,,geli

I.Hazwani said...

@twinkle twinkle tapi bila tgk org tu potong cake tu, rasa lapar tetibe~

Mawa Hamzah said...

Laaa. Aku jadik model BM upenye. Takpe la. Mane tau kot kot lepas ni aku terer BM en. Ameeeen :) Eh, amenda aku dapat title 'BudakJahat' pulak ni =.=

Btw, model dapat gaji bape eh ? Kau post dkat rumah aku tau. Tx (:

Weh, aku pilih SAYA SUKA MAWA HAMZAH! :)

I.Hazwani said...

@Mawa Hamzah Heh nak muntahhhh aku. Kau dpt tile 'Budak Jahat' sbb link kau tu hah. Huahaha padan muka! Gaji takdak eh. Harap maaf. Tak terasa nak menggaji kau~